Kategorie

Archiwum

Test gamepadów, joysticków i kierownicy do gier.

Teoria sterowania

Przyzwyczailiśmy się do sterowania w grach za pomocą klawiatury, bądź myszy. Jednak prawdziwą frajdę i swobodę konfiguracji dają dopiero wyspecjalizowane manipulatory.

07.05.2001


 
Choć w wielu nowoczesnych grach używanie klawiatury nadal jest wygodne, to w programach symulacyjnych i grach akcji znacznie lepiej sprawdzają się joysticki czy też innego typu urządzenia sterujące. Przetestowaliśmy 5 nowych manipulatorów zaprojektowanych po to, aby umilić zabawę każdemu graczowi.
     Instalacja oraz konfiguracja urządzeń w poszczególnych grach okazała się bardzo prosta. Niektóre z nich miały bardzo bogate oprogramowanie dodatkowe, a na dołączonych kompaktach producent umieścił kilka gier ( WingMan StrikeForce 3D i Sidewinder GamePad Pro), inne zaś, np. efektownie prezentujący się Motor Racer , zostały dostarczone bez żadnego software'u. Prawie wszystkie urządzenia wyposażone były w złącza USB, jedynie Throttle Joystick firmy Dexxa podłączony został podczas testu do Gameportu dostępnego na praktycznie każdej karcie dźwiękowej.
     Jedynym joystickiem w testach, który wyposażono w force feedback (czyli sprzężenie zwrotne), był WingMan Strike Force 3D. Funkcja ta potęguje wrażenia w grach, szczególnie wyścigach samochodowych, jednak wymaga większego poboru prądu (stąd dodatkowy zasilacz). WingMan ma ciężką i szeroką obudowę, w której wmontowano dwa klawisze oraz pokrętło, działające również jako przycisk. W górnej części drążka umieszczono cztery typowe przyciski oraz dwa minijoysticki (mogące służyć np. do obracania głową pilota w kabinie samolotu). Ciekawą funkcją jest "twist" drążka, czyli obrót w ograniczonym zakresie wokół pionowej osi, który można przyporządkować dowolnej funkcji w grze. Podczas testów dawało się odczuć dużą elastyczność ruchów joysticka, jak również wysoką dynamikę układu force feedback. Zrażać mogą jednak dość nisko umiejscowione przyciski w górnej części uchwytu oraz kłopoty w definiowaniu przycisków np. w grze Collin McRae Rally 2.0 .
     Dużą prostotą budowy cechuje się Dexxa Throttle Joystick. Wyposażony jest on w 5 przycisków (w tym jeden zdublowany), przełącznik widoków oraz analogowe pokrętło w podstawie, które można skonfigurować np. jako odpowiednik przepustnicy w samolocie. Tradycyjna konstrukcja oraz sprężynujący powrót drążka sterowego połączone z możliwością znacznego wychylenia do przodu oraz na boki umożliwiają bardzo wygodną jazdę samochodem, co zostało sprawdzone m.in. w Need for Speed: Porsche Unleashed. Jako wadę należy zaliczyć praktycznie zerową przyczepność przyssawek do stołu.
     Firma Microsoft, znany potentat w dziedzinie oprogramowania, zajmuje się również produkcją akcesoriów komputerowych. Joystick Sidewinder Precision 2 ma w sumie osiem programowalnych przycisków (cztery w podstawce i tyle samo w uchwycie), pokrętło przepustnicy i przełącznik widoków (hat switch). W tym modelu wysoko należy ocenić ergonomię drążka, dopasowanego raczej dla młodzieży i dorosłych niż dla dzieci. Fani gier zręcznościowych i popularnych "strzelanek" powinni zapoznać się z konstrukcją pada Sidewinder GamePad Pro tej firmy. Kontroler ten wygodnie leży w dłoniach i jest bardzo lekki. Pod prawym kciukiem dostępnych jest sześć przycisków, pod lewym zaś - sterowanie kierunkami oraz przycisk modyfikujący, dzięki czemu każdemu przyciskowi przypisać można po dwie funkcje.
     Najciekawszą konstrukcją w teście jest moim zdaniem Motor Racer - kierownica motocyklowa, mocowana na krawędzi stołu prostym, plastikowym imadłem. Do zdefiniowania funkcji w grze dostępnych jest w sumie aż szesnaście guzików - dwa pod kciukami i cztery w obudowie obydwu uchwytów. Kierownica pozwala na obrót w ograniczonym zakresie, co w grze odpowiada sterowaniu w osi X, natomiast pokrętło gazu i hamulec symulują wychylenie w osi Y, odpowiednio do góry i do dołu. Podczas gry w Motocross Madness 2 nie udało się prawidłowo skonfigurować tego ostatniego. W Motoracer 2 odbyło się to bez najmniejszego problemu (wymagane jest odrębne ustawienie dla odchylenia w górę oraz w dół - nie wszystkie programy to umożliwiają). Zacinające się pokrętło odpowiedzialne za przyśpieszenie obniża, niestety, atrakcyjność Motor Racera. Kąt odchylenia kierownicy od poziomu jest zbyt duży - dla wygody zalecane jest wysokie krzesło.
 
--
WingMan StrikeForce 3D
Rodzaj kontrolera: joystick
Interfejs: USB
Ilość przycisków: 7
Force feedback: tak
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 460 zł
+ force feedback
+ stabilna podstawka
Producent: Logitech, USA
http://www.logitech.com/

 
--
Throttle Joystick
Rodzaj kontrolera: joystick
Interfejs: Gameport
Ilość przycisków: 5
Force feedback: brak
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 80 zł
+ nieskomplikowana konstrukcja
+ sprężynujące ruchy wolanta
Producent: Dexxa, Chiny
http://www.dexxa.net/

 
--
Sidewinder Precision 2
Rodzaj kontrolera: joystick
Interfejs: USB
Ilość przycisków: 8
Force feedback: brak
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 270 zł
+ ergonomiczny uchwyt
+ bogate oprogramowanie
Producent: Microsoft, USA
http://www.microsoft.com/

 
--
Sidewinder GamePad Pro
Rodzaj kontrolera: gamepad
Interfejs: USB
Ilość przycisków: 9
Force feedback: brak
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 160 zł
+ lekka, ergonomiczna obudowa
- sztywne ruchy przycisku zmiany kierunków
Producent: Microsoft, USA
http://www.microsoft.com/
Dostarczył: Multioffice, Kraków
tel.: (0-12) 262 41 14, faks: 262 41 16
e-mail: biuro@multioffice.com.pl
http://www.multioffice.com.pl/

 
--
Motor Racer
Rodzaj kontrolera: kierownica
Interfejs: USB
Ilość przycisków: 16
Force feedback: brak
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 250 zł
+ dobre mocowanie do stołu
- zbyt duży kąt odchylenia kierownicy
Producent: Motor Racer
Dostarczył: Age Computer, Wrocław
tel.: (0-71) 345 34 78, faks: 327 96 72
e-mail: age@age.pl
http://www.age.pl/

< poprzedni | następny >

Zobacz także

Kategorie

© Copyright 1993-2013 Burda Communications Sp. z o.o.
Powered by Treehouse