Zobaczcie, jak powstaje najdłuższy na świecie podwodny tunel

Pomiędzy Rødbyhavn znajdującym się na duńskiej wyspie Lolland, a niemieckim Fehmarn ma rozciągać się długi na 18 kilometrów podwodny tunel Fehmarnbelt. Jak inżynierowie zamierzają go zbudować?
Zobaczcie, jak powstaje najdłuższy na świecie podwodny tunel

Z lekcji historii możecie pamiętać, że pierwsze tunele sięgają bardzo odległych czasów, jednak oczywistym jest, że na przestrzeni tysięcy i setek lat techniki wykorzystywane przez budowniczych nieco się zmieniły. Kiedy jednak w grę wchodzi utworzenie długiego na niemal dwadzieścia kilometrów połączenia między wyspą a stałym lądem, to sytuacja nieco się komplikuje.

Czytaj też: Koniec z niekończącymi się budowami tuneli! Ta firma wie, jak wykorzystać do tego roje robotów

Najlepiej cały plan objaśnia ten ponad 3-minutowy film, z którego możemy się dowiedzieć miedzy innymi, że w czasie drążenia tunelu zostanie wydobytych 19 milionów metrów sześciennych skał, piasków i osadów. Te zostaną wykorzystane między innymi na pobliskich plażach. Poza tym wiemy, iż budowniczowie wykorzystają 360 000 ton stali i 3 miliony metrów sześciennych betonu, z których ostatecznie powstanie ta imponująca konstrukcja.

Najdłuższy na świecie podwodny tunel ma zostać otwarty w 2029 roku

Gra jest warta świeczki, bo w końcowej formie tunel ma zapewniać najszybszą trasę łączącą Skandynawię z Europą Środkową. Zanim jednak przejadą tamtędy pierwsze pojazdy, konieczne będzie zbudowanie ogromnego portu. Właśnie za jego sprawą na miejsce trafią potrzebne surowce, takie jak piasek, cement, stal i żwir, niezbędne do budowy tunelu.

Czytaj też: Największy na świecie tunel aerodynamiczny napędzany wolnym tłokiem. Nie zgadniesz, gdzie go zbudowano

W sześciu halach znajdujących się też obok będzie natomiast trwała nieustanna produkcja 89 elementów konstrukcyjnych tunelu. Do wyprodukowania jednego takiego elementu potrzeba będzie aż dziewięciu tygodni. Gdy uda się go wykonać, do doków zostanie wpuszczona woda, która pomoże łodziom w transporcie “szkieletu”. Po dotarciu do miejsca odwiertu, taki element zostanie opuszczony w okolice dna, gdzie budowniczowie zaczną łączyć ze sobą kolejne fragmenty. Następnie całość zostanie pokryta warstwą ochronną – ta natomiast po pewnym czasie zniknie w gąszczu osadów, roślin i wszelkiego rodzaju substancji naniesionych przez prądy morskie. Tunel ma zostać otwarty w 2029 roku.